Kaji Punca Sebenar Tubuh Jadi Gemuk


SEJAK kebelakangan ini, berita-berita berkenaan program melangsingkan badan dan kesan buruknya hangat diperkatakan.

Angka RM9 juta setahun perbelanjaan melangsingkan badan tentunya amat konservatif berbanding keadaan sebenar.

Jika dianggarkan 15 ke 18 peratus daripada 24 juta orang penduduk Malaysia mengalami masalah berat badan berlebihan, ini menjadikan jumlah mereka 3.6 ke 4.32 juta orang.

Sekiranya setiap orang boleh membelanjakan RM500 sahaja untuk sekali pembelian produk melangsingkan badan, maka jumlah perbelanjaan menjadi RM1.8 bilion ke RM2.16 bilion.

Maka, tidaklah memeranjatkan sekiranya terdapat begitu banyak syarikat dan orang persendirian yang mengambil kesempatan ke atas mereka.

Tambahan pula, tiga hingga empat peratus daripada mereka berada pada tahap kritikal dan tidak tahu apa yang perlu dibuat.

Mereka terpaksa memikirkan yang mereka ditakdirkan menjadi obes. Mereka rela hidup terseksa dengan keadaan mereka, berjalan termengah-mengah, terpaksa mencari pakaian bersaiz XXXL, menghabiskan satu pertiga daripada pendapatan untuk makanan dan menanggung pelbagai penyakit dan kanser yang berkaitan dengan obesiti.

Sebenarnya menjadi kurus, gemuk atau obes adalah suatu pilihan. Setiap orang boleh memilih untuk menjadi kurus atau gemuk. Perbezaannya, pemilihan ini boleh dibuat secara sedar atau tidak. Ia bergantung kepada pengetahuan yang mereka peroleh.

Sekiranya mereka memahami dan mengkaji bagaimana badan boleh gemuk dan kurus, mereka boleh memilih apakah jenis badan yang mereka kehendaki.

Banyak faktor yang menyebabkan manusia menjadi gemuk. Faktor-faktor dalaman seperti genetik dan penyakit memerlukan rawatan khusus dari pakar perubatan. Akan tetapi ramai yang menjadi gemuk disebabkan faktor luaran yang berkaitan perangai pemakanan keluarga, adat resam, kebudayaan, pengaruh rakan sebaya dan persekitaran yang menjadikan mereka cenderung menjadi obes.

Sekiranya mereka ini dilengkapkan dengan pengetahuan yang betul sejak dari kecil, tentunya mereka dapat membuat pilihan yang bijak dan tepat.

Malangnya dalam banyak keadaan, mereka mendapat maklumat yang salah dan mengelirukan. Mereka yang terlibat dengan industri ini memberikan maklumat yang jauh menyimpang dari yang sepatutnya.

Mungkin mereka sendiri tidak tahu atau sengaja melindunginya demi kepentingan diri. Mereka lebih menitikberatkan penjualan produk yang diragui keselamatan dan keberkesanannya tanpa mengira akibatnya kepada pengguna.

Selalunya pengguna seolah-olah terjerat dan terpaksa menggunakan produk secara berterusan. Sekiranya tidak, berat badan mereka akan naik semula secara mendadak.

Malah, kajian ada menunjukkan hampir 90 peratus pengguna produk atau program melangsingkan badan akan kembali ke berat asal selepas 5 tahun. Ini adalah satu pembaziran yang ketara.

Masalah ini dapat dielakkan dan diperbetulkan semula hanya dengan satu cara iaitu pendidikan dan pengetahuan.

Pengalaman yang ringkas, tepat, menyeluruh dan boleh difahami dan dipraktikkan oleh semua peringkat adalah jawapan kepada masalah ini. Pepatah ada menyatakan “anda adalah apa yang anda baca dan anda adalah apa yang anda makan” menepati falsafah ini.

Oleh yang demikian, dinasihatkan supaya pengguna mencari pengetahuan khusus tentang obesiti dan cara mengatasinya daripada mereka yang berkelayakan dan diiktiraf oleh Kementerian Kesihatan.

Penggunaan produk atau pil (walaupun ia sah) hanyalah satu jalan pintas jangka pendek yang kerap kali mengundang kekecewaan.

Tetapi sekiranya anda “tahu bagaimana badan boleh kurus” anda akan kurus sepanjang hayat tanpa produk dan pil.

Maka dengan ini, saya sebagai pengamal perubatan berdaftar menawarkan khidmat nasihat dan tip-tip untuk mengurangkan berat badan dengan cepat dan selamat melalui pengetahuan khusus secara percuma.

Mereka yang memerlukan boleh menulis kepada saya, Dr. Othman Suleiman di alamat No. 27, Sirusa Jaya, Bt. 6, Jalan Pantai, 71050 Sirusa Port Dickson atau email obsulyman23@yahoo.com.

Insya-Allah, semoga sumbangan yang sedikit ini dapat membantu mereka yang memerlukan dan mengelakkan mereka dari pihak yang tamak dan mengaut keuntungan dari masalah orang lain.

– DR. OTHMAN SULEIMAN,

Port Dickson,

Negeri Sembilan.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0223&pub=utusan_malaysia&sec=forum&pg=fo_01.htm&arc=hive&arc=hive

Senaman Kecilkan Punggung

Perut dah kempis. Lengan dah cantik. Peha dah kecil. Punggung pula terlalu besar.

Orang tengok pun terasa pelik :)……Tak seimbang lah

Jadi, nak hilangkan rasa pelik orang mari kita lakukan senaman khas untuk membuang lemak di punggung.

Caranya begini…..

Langkah 1 – Langkah sisi



Buat posisi seperti gambar di atas. Bengkokkan lutut sedikit. Badan pula jatuh sedikit di hadapan.


Langkah kaki kiri ke sisi. Kembali kedudukan asal. Kemudian lakukan pada kaki kanan pula. Kalau boleh lakukan langkah ini dengan sedikit laju. Buat selama 3 minit.

Langkah 2 – Tendang belakang


Berlutut seperti posisi gambar di atas. Posisi kaki kiri adalah 90 darjah.


Tendang kaki kiri kita ke atas. Lakukan sebanyak 15 kali. Selepas itu lakukan pada kaki kanan pula.

Langkah 3 – Lunge ke belakang


Berdiri tegak sambil meletakkan tangan di pinggang.


Langkah kaki kiri ke belakang. Kemudian turunkan badan kita sehingga peha kanan mendatar. Pastikan lutut kiri tidak mencecah lantai dan badan kita dalam keadaaan tegak. Kemudian bangun semula. Lakukan selama 3 minit. Kemudian tukar ke kaki kanan pula.

Langkah 4 – Angkat Punggung


Baringkan diri kita dengan membengkokkan kaki seperti gambar di atas.


Angkat punggung kita ke atas setinggi yang boleh. Tahan dalam kiraan 3. Kemudian turunkan badan kita perlahan-lahan. Lakukan selama 3 minit.

http://cara-cara-kuruskan-badan.blogspot.com/p/senaman-kecilkan-punggung.html

Tragedi Sedut Lemak (Lipo Suction)

Petikan dari Harian Metro

KUALA LUMPUR – Entah di mana silapnya, setelah 14 kali menjalani rawatan sedut lemak pada badan, Noraini Mohd. Ghazali, 30, menghembuskan nafas terakhir ketika mahu mendapatkan rawatan susulan di sebuah klinik di Jalan Lima, Ampang
Pembedahan Sedut Lemak Boleh Membawa Padah
Gambar Hiasan: Pembedahan Sedut Lemak Boleh Membawa Padah
Menurut doktor yang merawatnya, pengarah urusan syarikat membekal peralatan makmal itu telah muntah sebanyak tiga kali sebaik sahaja disuntik ubat pelali dan usaha menyelamatkannya selama 40 minit gagal.
Kakak angkat mangsa, Misha Abu Bakar, 46, berkata, kejadian yang berlaku amat mengejutkan kerana ketika itu dia sedang menunggu di tingkat bawah klinik tersebut.

Menurut Misha, dia berasa pelik kerana perlu menunggu selama hampir empat jam dari pukul 1 tengah hari sedangkan pengalamannya menemani adik angkatnya itu mendapatkan rawatan sebelum ini tidak pernah melebihi satu jam.

“Sekitar pukul 5 petang, saya kemudian melihat beberapa jururawat turun naik dalam keadaan cemas sehinggalah saya mendesak mereka memberitahu apa yang berlaku.”Mereka hanya meminta saya bertenang dengan alasan rawatan masih berjalan sebelum saya diminta naik ke bilik rawatan kerana doktor mahu berjumpa,” katanya

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas Allahyarham. Kisah ini boleh dijadikan pengajaran kepada kita semua. InsyAllah.

http://www.tip.kuruskanbadan.com/tragedi-nak-kurus/tragedi-sedut-lemak-lipo-suction/

Senaman Harian Yang Ringkas

Secara tak sedar aktiviti harian kita banyak membakar kalori untuk mendapatkan tenaga. Jadi ini peluang yang terbaik kita untuk menggunakannya sebaik-baiknya.

Bagi anda yang serius nak kuruskan badan, tambahkan lagi aktiviti harian anda.

Jika kita betul-betul melakukan aktiviti harian ini, tidak mustahil kita mampu mengurangkan 1kg seminggu. Maknanya dalam masa sebulan kita dapat turunkan berat badan kita sebanyak 3-4 kg! banyak tu… :)

Jadi, apa yang nak ditambah dalam aktiviti harian ni? Jom kita lihat…..dah bersedia?

Berjalan kaki



Jangan pandang rendah pada kuasa berjalan kaki. Jika anda nak tahu amalan jalan kaki dapat mencegah banyak penyakit. Antaranya adalah sakit jantung.

Sebab itu orang zaman dulu lebih sihat berbanding orang zaman sekarang sebab orang dulu banyak berjalan berbanding dengan kita yang moden ni banyak menggunakan kenderaan daripada berjalan kaki.

Jadi, banyakkanlah berjalan kaki.

Jika kita menggunakan kenderaan, parking kenderaan jauh sedikit daripada destinasi supaya kita dapat memperbanyakkan berjalan kaki ke tempat kita nak tuju.

Window shopping baik untuk kita sebab kita perlu banyak berjalan. Kaum wanita memang suka aktiviti ini :)

Ajak kawan atau keluarga berjalan-jalan di taman. Di samping membakar kalori kita dapat menghayati keindahan alam semulajadi daripada menonton TV di rumah :)

Banyakkan berjalan di ofis. Jangan duduk depan pc sahaja. Lakukan sedikit aktiviti berjalan ke sana ke mari. Selain membakar kalori, berjalan kaki dapat mencergaskan badan. So, kita tak kan rasa mengantuk dan lebih fokus buat kerja.

Fakta: 60 minit berjalan kaki dapat membakar 111 kalori

Pilih Menggunakan Tangga


Zaman sekarang ini orang suka sangat naik lif. Sanggup beratur dan menunggu lama semata-mata nak naik lif.

Memang tak salah menggunakan lif tapi apa salahnya sekali sekala menggunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Tak rugi pun :)

30 minit kita menaiki tangga dapat memakar 142.8 kalori. Lagi banyak tangga kita naik lagi banyak kalori dibakar dan lagi cepat kita kurus :)

Mengemas rumah


Masa hujung minggu atau cuti rajinkan diri buat kerja rumah. Jangan asyik menonton televisyen saja :)

Mengemas rumah banyak faedahnya. Selain rumah kita jadi bersih, kita dapat membakar banyak kalori dan lemak.

Banyak kerja yang kita dapat buat semasa mengemas rumah. Sapu sampah, mop lantai, berkebun, lap tingkap, basuh cadar tilam, cuci kereta dan banyak lagi. Kita boleh pilih kerja apa yang kita nak buat. Kalau kita nak buat semua sekali gus pun boleh juga…lagi bagus :)

Purata satu kerja mengemas rumah boleh membakar 50 kalori. Cuba kira jika kita dapat buat empat kerja…..200 kalori!!..banyak tak?

Tak lama masa mengemas rumah. Lebih kurang sejam saja. Lepas tu kita buat la aktiviti kegemaran kita. Tidur ke menonton TV ke :)

Buat aktiviti riadah – Outdoor activity


Apa kegemaran riadah anda?

Main bola, berlari, main ping pong, berenang, main badminton, bersilat, karate……

Semua aktiviti riadah banyak menggunakan tenaga. Jadi, badan akan membakar kalori dengan banyak untuk dapatkan tenaga. Bila kalori dah habis dibakar, badan akan membakar lemak sebagai sumber tenaga.

Saya suka main badminton pada waktu petang. Jadi saya akan bercerita mengenai badminton.

Satu jam bermain badminton dapat membakar 298.2 kalori. Banyaknya!! :)

Lama tak satu jam ni?

Serius tak lama. Kadang-kadang saya terlajak sampai 2-3 jam main badminton. Terlampau seronok sangat sampai tak sedar masa berlalu begitu pantas.

Betullah apa orang kata. Jika kita seronok sangat semasa buat sesuatu, kita tak kan sedar masa banyak berlalu begitu saja.

Ok, itu lah senarai aktiviti harian yang kita boleh jadikan sebagai senaman ringkas harian kita.

Tau tak kenapa orang boleh jadi gemuk?

Sebabnya adalah masa mereka banyak dihabiskan untuk menonton tv, tidur, makan dan melepak di kedai mamak :)

Jika hari-hari macam ni tak mustahil lah senang jadi gemuk dan susah nak kurus.

Mak saya cakap kalau tengok tv sampai esok tak kan habis. So, kurangkan tengok tv ya :)

Bagi mereka yang suka melepak sama ada di kedai kopi atau mamak, ubah lah aktiviti anda.

Daripada melepak di kedai mamak, lebih baik lepak di padang bola sambil main bola. Lagi seronok :)

http://cara-cara-kuruskan-badan.blogspot.com/p/senaman-harian-yang-ringkas.html

Masalah Berdiet Dan Cara Sebenar Mengatasi Kegemukan


Dalam menghadapi hidup yang semakin menuntut kecemerlangan penampilan diri ini, banyak orang yang berazam untuk menguruskan badan mereka untuk kelihatan seperti kebanyakan artis di kaca televisyen. Suatu masa dahulu, orang ramai tidak terlalu memberatkan soal berat badan dalam menilai kecantikan seseorang. Tetapi, pada masa kini, disebabkan media terlalu banyak mengaitkan kurus dengan kecantikan, banyak wanita terutamanya yang mempunyai 'mind set' bahawa mereka seharusnya mempunyai badan yang kurus untuk digelar wanita cantik. Ini semua, media punya pasal.

Dalam berusaha menguruskan badan, banyak wanita yang tersilap dalam memilih kaedah yang betul dan selamat. Akibat tersalah pilih kaedah yang betul, mereka akhirnya kembali meningkatkan berat badan.

Pendekatan berlapar ('diet') yang diamalkan bukanlah tidak boleh dilakukan untuk memperoleh berat badan unggul, namun ianya perlu dilakukan dengan betul. Berlapar tanpa makan (atau makan dengan kuantiti yang terlalu sedikit) hanya akan menambahterukkan lagi keadaan. Namun, bagaimanakah perkara ini boleh berlaku?

Secara fisiologinya, setelah seseorang itu berlapar selama 4 jam (dari waktu sarapan pagi ke tengah hari), badan mula menghasilkan sejenis hormon yang dapat meningkatkan gula dalam darah yang dipanggil glukagon. Glukagon merupakan sejenis kanji yang disimpan di dalam hati (liver) dan otot (muscle) dan dibakar apabila dirangsang oleh hormon glukagon.

Sekiranya badan masih tidak mendapatkan bekalan makanan lebih dari tempoh 18 jam, suatu sistem akan diaktifkan oleh badan untuk menggunakan protein yang tersimpan di dalam otot dan darah, iaitu sistem yang dipanggil glukoneogenesis. Profesor Kubova dari Jabatan Patofisiologi, Charles University menyatakan bahawa, sistem ini akan menyebabkan susutan jisim protein dalam badan, tetapi lemak tidak berapa digunakan untuk dibakar oleh badan. Kesannya, apabila seseorang itu terlalu ber'diet' tidak mahu makan selama beberapa hari, kesannya hanyalah pengaktifan glukoneogenesis yang mengurangkan jisim protein dalam badan. Apakah kesan kurangnya jisim badan? 

Sekiranya jisim protein dalam badan berkurangan, metabolisma badan turut berkurangan. Protein digunakan untuk membina otot badan yang membantu membakar begitu banyak lemak. Sewaktu proses glukoneogenesis sedang berlangsung, badan akan mula mengadaptasi kepada keadaan kekurangan makanan tersebut dengan mengurangkan kitar semula protein (protein turnover) yang melibatkan proses pemecahan dan pencantuman semula protein dalam badan (anabolic dan catabolic) yang memerlukan tenaga yang tinggi. Sekiranya seseorang itu selalu berlapar (contohnya seperti tidak makan hampir dua hari untuk menguruskan badan dll), ia sememangnya boleh berjaya menguruskan badan tetapi apa yang berlaku ialah badan akan cepat pula gemuk kembali, lebih cepat gemuk berbanding sebelum mengamalkan diet. Situasi ini dipanggil kesan 'flip-flop' (flip flop efect).

Sekiranya seseorang itu berlapar lebih daripada 3 hari, barulah sistem badan akan mula menggunakan lemak sebagai sumber utama bahan bakar dalam badan. Tetapi seperti yang telah dinyatakan, kesan 'flip-flop' akan kelihatan. Hanya dengan dua tiga hari perayaan yang disajikan dengan pelbagai makanan boleh menampakkan kesan kegemukan pada individu tersebut. Cara diet ini adalah amat tidak digalakkan.

Apa yang amat dicadangkan untuk setiap individu amalkan ialah dengan makan seperti sediakala dan banyakkan bersukan. Bersukan dapat meningkatkan sejenis hormon yang membantu memecahkan lemak iaitu epinephrine. Hormon ini bertindak ke atas reseptor beta-3 yang bertanggungjawab menghantar signal untuk melarutkan lemak. Sewaktu bersukan, proses pemecahan lemak ini berlangsung seiring dengan proses pembakaran lemak yang berlaku dalam kuantiti yang tinggi di jantung. 

Banyakkan mengambil minyak ikan dan zaitun kerana minyak ini mengandungi Omega-3 dan omega-6 yang tinggi. Omega 3 dan omega 6 bukan sahaja amat diperlukan oleh badan untuk menghasilkan banyak derivatif seperti Thromboxane-A2, Prostacycline, Prostaglandin, Arachidonic Acid malah minyak ini juga berupaya merencat kemasukan asid lemak ke dalam sel serta membakar lemak yang telah berkumpul di dalam sel. Akibatnya, individu yang mengambil lemak perlu ini beroleh perubahan positif pada berat badan. 

Oleh itu, seseorang tidak patut membenci lemak hanya kerana ia kelihatan sungguh bersalah menambahkan berat badan, kerana pada hakikatnya, lemak inilah yang menolong badan kita bekerja lebih kuat untuk membakar lemak yang sudah sedia ada.

Namun, sekiranya semua cara sudah dicuba dan didapati tidak berkesan, disarankan agar individu yang mengalami masalah berat badan pergi berjumpa doktor pakar (genetik atau kosmetik) kerana ia (kegemukan itu) boleh jadi berkaitan dengan masalah genetik. Lihat sekeliling, sekiranya anda melihat banyak ahli keluarga anda menghadapi masalah yang serupa, ia mungkin berpunca dari genetik. Beberapa penyakit genetik yang dikenalpasti menyebabkan kegemukan termasuk:

  • Bardet-Biedl syndrome (yang dikaitkan dengan 6 jari tangan dan cacat otak)
  • Cohen syndrome
  • Non-sensitive beta-3 receptor
  • masalah pada OB gene 
  • Thrifty Gene (pada kebanyakan orang Red Indian, gypsy dan segelintir Asia dan Afrika)

Tips Kuruskan Badan Cara Semulajadi


Tumbuhan semulajadi memang banyak manfaatnya. Ada yang boleh digunakan di dalam masakan dan ada juga yang boleh digunakan dalam penjagaan kesihatan mahupun kecantikan diri. Terdapat pelbagai jenis tumbuhan semulajadi yang dapat mengurangkan berat badan/ obesiti. Antara jenis-jenis tumbuhan yang dapat digunakan sebagai tips kuruskan badan secara semulajadi ialah;

1. Limau nipis

Limau Nipis
Buah limau nipis adalah tumbuhan perdu yang menghasilkan buah dengan nama yang sama. Tingginya boleh mencapai enam meter dan ia mengandungi banyak air serta vitamin C yang tinggi. Untuk membuat ramuan kuruskan badan secara semulajadi, ambillah limau nipis dan belah empat Perahkan jusnya dan campurkan dengan secawan teh pahit yang pekat. Minum setiap malam sebelum tidur.

2. Nanas

Nanas

 Buah nanas dengan vitamin C serta dapat menyembuhkan beberapa penyakit seperti kekacingan, sakit tekak, beri-beri, sembelit, luka terbakar, gatal, bisul dan obesiti. Untuk mengurangkan obesiti, sediakan tidak terlalu masak, kupas dan cuci bersih. Potong mengikut keperluan, dan parut untuk diambil jusnya. Ambil pati nanas tadi dan minum dua kali sehari.

3. Buah delima
Buah Delima 

Buah delima mempunyai banyak cabang, serta mempunyai duri pada cabang dahannya. Terdapat tiga jenis buah delima iaitu delima merah dan delima ungu. Tanaman ini memiliki pelbagai khasiat dan setiao bahagian tanaman ini berguna, dari akar hinggalah ke kulit kayunya. Untuk dimanfaatkan sebagai ramuan untuk kuruskan badan, ambil dua lembar daun delima muda. Cuci dan tumbuk sehingga halus, ramas dan tambahkan air panas sebanyak tiga gelas. Campurkan dengan sedikit garam,  dan tapis. Amalkan minum dua hingga dua hingga tiga kali sehari sebanyak setengah gelas.

4. Lobak merah dan timun
Lobak merahLobak merah

Lobak  merah dan timun dapat digunakan untuk mengubati obesiti iaitu dengan menjadikan ia jus. Caranya, ambil dua atau tiga batang lobak merah dan sebiji timun berukuran sederhana. Parut dan perahkan jusnya. Boleh juga ditambahkan pati limau nipis bagi menambahkan rasanya dan minum dua kali sehari sehinggaanda mencapai berat badan yang diinginkan.

5. Daun salam (atau daun kari)
Daun Salam (Daun kari)

Daun  salam atau dipanggil daun kari biasanya digunakan didalam masakan. Selain itu, ia juga dapat digunakan untuk mengubati pelbagai penyakit, antaranya adalah kolesterol tinggi, kencing manis, tekanan darah tinggi, cirit-birit dan mengurangi obesiti. Bagi yang ingin mengurangkan obesiti/ kuruskan badan, ambil lima sehingga tujuh helai daun salam yang masih segar. Cuci sehingga bersih dan masak dengan air secukupnya sehingga mendidih. Kemudian, tapis dan biarkan sejuk. Amalkan minum air rebusan daun salam sebelum makan pada waktu siang dan malam.
Sumber: Majalah Mingguan Wanita

6. Halia
Halia

Jus halia ini pula perkongsian dari kawan cik tom. Jus halia sangat berkhasiat membuang angin serta dapat menurunkan berat badan. Air limau memang sangat bagus untuk pembakaran lemak dalam tubuh badan kita. Caranya rebus halia 5 inci yang sudah dibuang kulitnya. Cuci sehingga bersih dan masak dengan air secukupnya sehingga mendidih.Kemudian, tapis dan biarkan sejuk. Amalkan minum air rebusan daun salam sebelum makan pada waktu siang dan malam.

http://www.ciktom.com/tips-kuruskan-badan-cara-semulajadi/

Panduan Dapatkan Tubuh Langsing

SERONOK apabila mendengar ada orang terdekat di kalangan kita yang dulunya berisi, alih-alih berjaya menguruskan badan. Pasti jauh disudut hati teringin juga untuk memiliki bentuk tubuh yang menawan persis model.

Ada Teknik Tertentu Untuk Pastikan Badan Anda Langsing

Bagaimanapun, untuk menurunkan berat badan bukanlah mudah kerana memerlukan teknik yang betul. Meski pun anda berjaya mengurangkan berat badan, tetapi belum tentu ‘pengurangan’ itu tidak menjejaskan kesihatan tubuh anda. Oleh itu, sebelum memulakan ‘aktiviti’, anda perlu mengetahui rahsia pelangsingan yang betul.

UKUR BERKALA

Sebelum memulakan aktiviti, ukur dahulu fizikal anda. Bermula dengan timbang berat badan, ukur lilitan pinggang, pinggul dan lengan. Lakukan ukuran rutin secara berkala. Dengan itu, anda boleh mengetahui perkembangan sama ada aktiviti yang anda lakukan membuahkan hasil atau masih kurang.

ATUR POLA MAKAN

Selain itu, anda juga mesti mengubah pola makanan terutama kurangkan lemak, makanan yang manis dan karbohidrat. Bukannya tidak boleh makan sama sekali, tetapi sebaiknya, ambil secara minimum atau gantikan dengan versi rendah lemak. Contohnya daripada makan ais krim, cuba amalkan makan yogurt rendah lemak atau jus buah-buahan. Selain bermanfaat untuk mengurangkan berat badan, ia juga membantu menjaga kesihatan tubuh.

SEIMBANGKAN KELUAR MASUK

Jika berjaya mencapai berat badan ideal, tidak beerti anda tidak boleh makan makanan yang sedap lagi lazat. Prinsip dalam mempertahankan berat badan agar kekal stabil sebenarnya tidaklah rumit sangat. Yang penting ‘pengeluaran’ mestilah seimbang dengan kadar ‘kemasukan’. Sekiranya anda makan banyak, maka aktiviti yang perlu anda lakukan juga mesti banyak agar semua kalori yang masuk terbakar.

KAWAL PERASAAN

Rasa kenyang, lapar semuanya terletak dalam fikiran. Kalau anda yankin yang anda sudah kenyang, walaupun mengambil makanan dalam jumlah yang sedikit, anda akan tetap berasa kenyang. Sebaliknya, jika anda makan banyak tapi di fikiran anda merasakan tidak cukup, maka ia akan membuat anda berasa lapar.

BUAT CATATAN

Ada baiknya sepanjang menjalani proses penurunan berat badan, anda sediakan buku harian untuk mencatat semua menu yang anda makan. Ia bertujuan memastikan anda mengikut garis panduan pemakanan yang disarankan. Dengan itu, anda akan tahu penyebab kenaikan atau perubahan berat badan sekiranya terjadi di kemudian hari.

BERSENAM

Tidak perlu melakukan senaman yang berat, yang penting teratur dan selamat untuk tubuh. Perlu diketahui bersenam mampu membuatkan tubuh anda kelihatan lebih bertenaga dan memberi ‘bentuk’ pada tubuh badan. Selain itu, dengan bersenam ia dapat meningkatkan stamina anda. Senaman mudah yang boleh anda lakukan ialah dengan berjoging di kawasan halaman rumah, mendaki tangga dan sebagainya.

LAKUKAN BERPASANGAN

Bagusnya jika kawan-kawan turut menyokong dan membantu usaha anda untuk hidup sihat. Apatah lagi apabila dapat lakukan aktiviti bersama-sama, tentu gembira bukan. Selian itu, cuba nada rancang acara keluarga yang bersifat lebih aktif dan sihat. Misalnya berenang, mendaki, menyediakan menu makanan sihat atau joging beramai-ramai, pasti menyeronokkan.

GAYA HIDUP

Jadikan hidup sihat sebagai gaya hidup anda. Apabila hidup sihat sudah menjadi gaya hidup, anda akan merasakan keperluan dalam bersenam dan mementingkan pengambilan makanan yang sihat. Tapi jangan pula terlalu ‘taksub’, bimbang nanti tersalah langkah. Sebaiknya seimbangkan di antara keperluan senaman dan juga penambilan makanan sihat.

AIR PUTIH

Kadang-kala anda tidak mampu mengawal pemakanan yang anda makan setiap hari. Lantaran tidak tahan dek godaan makanan yang enak-enak. Jangan risau anda boleh mengingkirkan makanan ‘jahat’ itu dengan banyakkan minum air putih. Air putih dapat membantu melarutkan bahan makanan yang ‘terlanjur’ masuk ke dalam perut. Ataupun anda boleh amalkan minum jus buah-buahan.

KEPENTINGAN SAYUR

Ramai orang menganggap sayur-sayuran adalah makanan sampingan sahaja. Hakikatnya, ia lebih dari itu. Amalkan makan sayur tiga hingga empat mangkuk sehari. Sayur membantu mencernakan penghadaman dan seterusnya membolehkan ia ‘bekerja’ dengan baik. Sumber: Majalah Dara.Com

http://www.tip.kuruskanbadan.com/tip-kurus/panduan-dapatkan-tubuh-langsing/
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...