Petua Ringkas Menurunkan Berat Badan

Perbincangan mengenai cara menurunkan berat badan seringkali kita dengar baik di kalangan kaum Adam mahupun Hawa. Isu ni sungguh universal. Kalau anda lihat di pasaran pun, pelbagai produk telah diperkenalkan untuk disasarkan kepada golongan yang mengalami masalah berat badan berlebihan ni. Cuma persoalan utama sekarang ni, sama ada ianya berkesan atau tidak. Mungkin ramai yang mengeluh kerana dah cuba pelbagai produk, namun hasilnya masih mengecewakan.

Sebagai alternatif, saya sarankan anda gunakan saja bahan semulajadi. Lebih mudah, murah dan selamat. Cuma anda perlulah rajin untuk menyediakan bahannya sendiri (d.i.y) nanti, okay. :)

Jen...jeng...jeng.. bahan yang anda perlukan adalah sama ada limau nipis ataupun limau kasturi.


gambar limau nipis
Gambar - Wikipedia



Apa yang perlu anda buat sekarang ialah sediakan air limau nipis ataupun air limau kasturi.

Caranya:

Anda ambil 2 biji limau nipis/kasturi dan perahkan airnya ke dalam gelas. Kemudian campurkan perahan limau tadi dengan segelas air suam atau sejuk dan kacau.

Akhir sekali, minumlah air limau ni setiap hari selepas makan. Sekurang-kurangnya, tunggu dulu 30 minit selepas makan, barulah diminum air limau tu.

Amalkan sehinggalah berat badan anda menurun sedikit demi sedikit. Ermmm...banyak juga khasiat air limau nipis ni yer. :p

Read more: http://petuasejagat.blogspot.com/2009/03/petua-ringkas-menurunkan-berat-badan.html#ixzz1uA1HHsIC

5 Cara Kawal Berat Badan Ketika Bercuti

Sewaktu bercuti, seperkara yang mungkin menghantui diri anda ialah kesukaran untuk mengawal kenaikan berat badan. Agak susah nak kawal dan kekalkan berat badan masa ni, kan? Nak naik memanglah senang, tapi kalau nak turunkan biasanya memang sukar. Tup.. tup... lepas cuti, barulah tersedar yang badan ni makin berisi. Aduss...

Masalah sebegini memang selalu terjadi, tak gitu? Jadi, apakata anda cuba praktikkan beberapa garis panduan di bawah untuk mengekalkan berat badan;


1. Makan dengan Perlahan


Seperti yang pernah saya nyatakan, tabiat memakan makanan dengan perlahan akan membuatkan anda lebih cepat terasa kenyang.

Pakar nutrisi mendapati individu yang makan secara perlahan-lahan akan menyerap KURANG kalori berbanding jika makan secara cepat.


2. Pilih Makanan yang Perlu


Anda mesti tentukan apa yang ingin dimakan. Rancanglah mengikut keperluan tubuh. Sila abaikan makanan lain yang tak diperlukan dan elakkan daripada menurut nafsu.


Sebagai contoh, anda isikan separuh pinggan anda dengan sayur-sayuran. Manakala selebihnya barulah anda ambil makanan yang mengandungi protein dan kanji.


Penuhi pinggan dengan sayur - cutting-edge-mediterranean-recipes.com


3. Alas Perut Dulu


Sebelum keluar dari rumah, pastikan anda mengalas perut. Usah biarkan perut anda kosong. Tujuannya supaya gula dalam darah dapat distabilkan.

Kemudian, barulah anda keluar untuk bersiar-siar ataupun menghadiri sesuatu majlis. Jadi, andaikata anda disajikan makanan yang enak, ketika itu anda mampu mengawal nafsu dan lebih bijak dalam memilih hidangan yang perlu dimakan.


4. Memakai Pakaian Ikut Bentuk Tubuh


Apabila memakai pakaian sebegini, tentu anda mudah mengesan perubahan yang berlaku. Secara tak langsung, anda pasti akan berusaha sedaya upaya dalam mengawal pemakanan yang diambil.


5. Bersenam


Mahu atau tidak, anda mesti bersenam untuk mengawal serta mengekalkan berat badan semasa. Ia penting bagi membakar kalori dan membentuk badan.

Aktiviti senaman atau riadah tak semestinya yang berat-berat. Cukup sekadar mengeluarkan peluh seperti berjalan kaki dan senaman ringan lain.

Berjalan Kaki - objectify.com.my

Lakukannya dalam 20 hingga 30 minit setiap hari.


Mudah-mudahan 5 langkah ini mampu memastikan berat badan kekal sihat walaupun sedang bercuti panjang!

Makanan Kurangkan Lemak Di Perut?

Lemak di perut adalah paling berbahaya berbanding lemak pada bahagian lain. Malah, ia merupakan lemak yang paling degil untuk dihilangkan. Walaupun anda sering melakukan senaman perut. Apa yang lebih merisaukan adalah diabetes, kanser dan penyakit jantung sering dikaitkan dengan lemak berlebihan pada perut!!

Sebagai langkah mengurangkan lemak di perut, anda perlu memilih jenis makanan yang mampu merealisasikan impian anda tu. Di sini, terdapat 4 jenis makanan yang mudah membakar lemak.


1. Enzim


Buah-buahan segar seperti betik dan nanas amat kaya dengan enzim. Begitu juga dengan sayur-sayuran. Di mana dimana pengambilannya membantu memecahkan protein agar lebih mudah dicerna.


buah nanas
Nanas


Selain itu, ia turut membantu hati dan pankreas mengeluarkan lebih banyak racun serta mengubah lemak yang tersimpan dalam perut menjadi sumber tenaga untuk keperluan tubuh anda.



2. Lemak sihat


Bukan semua jenis makanan yang berlemak itu menjadi penyebab perut buncit tau. Ini kerana, lemak tidak tepu tunggal boleh meningkatkan metabolisme dan mengubah lemak di perut menjadi tenaga.

Antara jenis makanan yang kaya dengan lemak sihat adalah avokado, kacang badam dan minyak zaitun.

Badam kaya dengan lemak sihat dan sumber protein yang mampu membakar lemak. Selain itu, ia juga mencegah sakit perut akibat lapar.

Minyak zaitun pula mengawal kadar kolesterol agar sentiasa berada pada paras normal.



3. Serat


Antara makanan berserat tinggi ialah kacang buncis dan tepung oat (oatmeal). Kandungan serat yang tinggi mampu mengurangkan lemak di perut. Ini kerana ia membuatkan anda berasa kenyang pada kadar yang lebih lama.


Kesimpulannya, jika selama ini anda dah puas bersenam tetapi lemak masih banyak terkumpul di perut, apa kata amalkan memakan 3 jenis makanan di atas. Mudah-mudah ia boleh mengurangkan kadar lemak pada bahagian perut anda.

10 Makanan Khas Untuk Orang Perut Buncit

Perut buncit memang satu istilah yang sangat sensitif bagi kita semua. Tapi ramai di kalangan kita yang mengalaminya. Ianya tak boleh dibiarkan dan harus diatasi secepat mungkin. Jadi macam mana nak kempiskan perut? Langkah awal adalah dengan menjaga pemakanan. Jom kita lihat 10 makanan khas untuk orang buncit. 

Makanan kempiskan perut

10 Makanan Khas Untuk Orang Perut Buncit - Terbakor

Tips kempiskan perut

  • Bijirin Oat - Sarapan yang tinggi serat mampu memberi rasa kenyang yang lebih lama berbanding sebiji donut. Pilih bijirin oat asli tanpa perisa dan tambahkan keenakkanya dengan susu ataupun buahan segar seperti kismis dan beri
  • Badam dan Kekacang - Mampu membuatkan perut anda langsing tanpa mendatangkan rasa lapar. Pilih kacang tanpa garam dan makanlah badam 24 biji sehari tanpa perlu bimbang terlebih kalori
  • Telur - Telur mengandungi B12, iaitu zat yang diperlukan tubuh untuk membakar lemak. Bersarapanlah dengan 2 biji telur
  • Serbuk protein - !a mengandungi asid amino yang berupaya membakar lemak dan membina otot.Campurkan 2 sudu kecil serbuk protein ke dalam sajian susu kocak anda. Sesuai diminum sebagai sarapan ataupun sebelum bersenam. Seeloknya hidangan susu kocak anda adalah susu rendah lemak tanpa perisa. ELAKKAN mencampur serbuk protein anda dengan campuran SUSU COKLAT kerana ia tidak menjadikan minuman anda itu lebih sihat
  • Buahan beri - Semua jenis beri segar sangat kaya dengan kandungan serat meskipun saiznya kecil. 1 cawan rasberi mengandungi 6 gram serat
  • Daging Tanpa Lemak dan Ikan - Daging dan ikan merupakan sumber protein yang terbaik. Pilihlah potongan daging bersih tanpa lemak/ayam tanpa kulit dan ikan dalam menu makanan harian anda
  • Minyak Zaitun - Dapatkan lemak dari minyak tidak tepu yang sihat seperti yang terkandung dalm minyak zaitun. Ia juga mampu mengawal kolestrol dalam darah anda agar lebih stabil
  • Mentega Kacang - Anda boleh mengambil mentega kacang dengan kadar yang terhad. Kandungan niasin dalam mentega kacang berfungsi untuk melancarkan sistem penghadaman dan mengelakkan kembung perut.
  • Kekacang dan Bijian - Merupakan makanan yang mempunyai rendah kalori dan sangat tinggi serat yang diperlukan untuk membina otot. Ia boleh membantu mengurangkan berat badan anda dengan lebih efektif dan mengekalkan keanjalan otot
  • Sayuran Hijau - Makan sayuran hijau mampu memberi khasiat dan bermanafaat dalam membetuk perut yang kempis. Sayuran seperti bayam dan brokoli mempunyai serat yang tinggi dan rendah kalori, manakala salad dan kubis tidak langsung mengandungi serat
  • Bijirin Gandum Penuh - Pilihan karbohidrat yang terbaik untuk diet, membekalkan sumber tenaga dengan cepat dan memberi rasa kenyang yang lama. Seratnya baik untuk penghadaman dan penyingkiran toksin dari badan anda. Pilihlah roti yang tertera ‘whole grain’ atau ’100% whole wheat’
http://terbakor.com/2012/11/09/10-makanan-khas-untuk-orang-perut-buncit-terbakor/

Mari Kurangkan Lemak di Badan

Lemak berlebihan pada tubuh membuatkan seseorang tu terasa gemuk. Bila bentuk badan kurang menarik, sedikit sebanyak menjejaskan penampilan. Ditambah pula jikalau kurang arif berfesyen. Silap pilih, penampilan akan lebih teruk dan mungkin jadi mangsa fesyen kot.

Andainya anda pentingkan penampilan, mahu atau tak haruslah berusaha mengurangkan lemak di badan. Tapi, jangan pula hilangkan terus semua lemak yang ada tu. Tolong dielakkan sama sekali. Nanti tak pasal-pasal kesihatan anda pula yang terjejas.


Sehubungan itu, saya nak kongsilah satu petua kurangkan lemak dengan anda. Boleh, kan? Hehe...


Memula sekali, bahan-bahan yang anda perlukan adalah;


1. 3 potong halia bara

Halia Bara - Wikipedia


2.Sedikit jintan manis

3. Sedikit jintan putih

4. Beberapa biji lada hitam



Kemudian, apa yang perlu anda lakukan adalah;


1. Tumbuk kesemua bahan di atas sampai lumat.

2. Selepas itu, masukkan bahan tersebut ke dalam setengah gelas air suam.

3. Biarkan ia terendam kira-kira 1 jam.

4. Kemudian, anda perah dan tapiskan ia ke dalam secawan air suam lain.

5. Akhir sekali, anda bahagi dua air tersebut. Setengahnya diminum pada waktu pagi dan selebihnya diminum pada waktu petang.

Obesiti di Kuwait Teruk

MANAMA: Kuwait mempunyai kadar obesiti paling tinggi di dunia, kata Ketua Jabatan Pembedahan Hospital Al Sabah, Dr Mubarak Al Kandari, semalam.

Menurutnya, kira-kira 250,000 warga Kuwait menghidap obesiti dan sehingga 50,000 daripada mereka memerlukan pembedahan.



“Kadar obesiti di Kuwait kini adalah yang paling tinggi di dunia,” katanya, dipetik oleh akhbar Al-Watan. Beliau juga berkata, unitnya menerima sehingga 30 pesakit seminggu. – AN
Sumber: myMetro

10 Tips Ringkas Kuruskan Badan

Mesti ramai di antara anda yang berazam nak kuruskan badan, kan? Tapi, untuk menguruskan badan anda ke tahap ideal, ia bukanlah semudah yang disangka. Anda perlukan komitmen untuk merealisasikannya. Berikan diri anda ruang, masa dan usah cepat berputus asa. Anda pasti boleh!

Kalau anda beriya-iya nak kuruskan badan, sebaik-baiknya usahakannya secara semulajadi. Dengan menggabungkan 2 aspek iaitu pemakanan seimbang dan senaman yang konsisten. Biarpun hasilnya lambat sedikit, ianya pasti berbaloi.

gambar tips kuruskan badan
Gambar hiasan

Salah satu kebaikannya dapat anda lihat melalui kulit. Kulit akan kekal sihat dan tetap tegang sama seperti sebelumnya.

Justeru, terdapat 10 tips ringkas yang boleh anda amalkan demi mencapai impian tersebut iaitu:

1. Tetapkan matlamat anda untuk mengurangkan berat badan secara perlahan-lahan. Iaitu penurunan dalam lingkungan 0.5kg ke 1kg dalam seminggu.

Biasanya 0.5kg adalah angka yang biasa yang mampu dicapai oleh kebanyakan anda. Tapi jangan terlalu memaksa jika anda tak mencapai sasaran awal. Jika anda dapat kurangkan 0.1kg pun dah bagus untuk permulaan.

2. Sebaiknya, lupakan niat anda untuk mengambil sebarang ubat-ubatan dengan tujuan menurunkan berat badan. Lebih-lebih lagi tanpa mendapat nasihat atau kebenaran doktor plak tu.

Bagi anda yang nak menjaga otot, boleh ambil suplemen seperti Glutamin setiap hari selepas sesi senaman.

3. Ambil makanan dan minuman yang rendah kalori dan mempunyai kandungan nutrien yang tinggi. Kurangkanlah sebanyak 500 kalori sehari untuk tujuan mengurangkan berat badan.

Kurangkan juga pengambilan makanan ataupun minuman yang manis (kandungan gula yang tinggi). Lebihkanlah memakan buah-buahan dan sayur-sayuran segar.

4. Elakkan memakan makanan ringan di antara waktu makan. Sebaliknya, anda boleh gantikan dengan sekeping biskut krim kraker dengan secawan kopi atau teh kurang manis (rendah lemak). Ataupun makan saja buah-buahan sebagai ganti.

5. Banyakkan minum air mineral dan jangan meminum minuman beralkohol.


6. Tetapkan waktu makan anda setiap hari.

Sebagai contoh:

Sarapan di antara jam 7.00 ke 7.30 pagi,

Makan di antara waktu pagi dan tengahari (10.00 - 11.00 pagi),

Makan tengahari (12.30 tengahari - 1.30 petang)

Minum petang (3.30 - 4.00 petang)

Makan malam (6.30 petang - 7.30 malam)

Kemudian, disiplinkan diri anda agar makan pada waktu yang ditetapkan. Jika dicepatkan atau dilambatkan sedikit pun tak mengapa. Ikut keadaan dan kesesuaian anda.

7. Makanlah di ruang makan dan bukannya di depan tv.

8. Biasakan diri menggunakan pinggan yang lebih kecil semasa makan. Tujuannya supaya anda tidak mengambil terlalu banyak atau menambah lauk-pauk yang berlemak atau berkalori tinggi.

9. Penuhkan hari anda dengan melakukan aktiviti tertentu bagi mengelakkan daripada asyik teringatkan makanan.


Sebagai contoh:

Lakukan aktiviti senaman 3 hingga 5 kali seminggu. Lakukan selama 30 minit setiap hari.

Anda juga boleh pecahkan kepada 3 sesi setiap hari. Iaitu 10 minit untuk setiap sesi. Boleh buat 10 minit di waktu pagi, 10 minit pada waktu tengahari dan 10 minit sewaktu petang.


10. Akhir sekali, pastikan anda mendapatkan rehat secukupnya. Contohnya waktu tidur. Tidurlah dalam 6 hingga 8 jam sehari.


Semoga 10 tips kuruskan badan di atas dapat membantu anda kelihatan lebih langsing ataupun mendapatkan berat badan yang ideal.

Selamat Mencuba!

p.s: Anda masih tak puas hati dengan cara menguruskan atau menurunkan berat badan di atas tadi?
p.p.s: Apakan daya, itulah saja yang termampu saya kongsikan di ruangan ini.

Read more: http://petuasejagat.blogspot.com/2009/07/10-tips-ringkas-kuruskan-badan.html#ixzz1u9xlixct
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...