Cegah Perut Buncit


Terlalu banyak menyumbat perut di bulan syawal?
itu la masalahnya pada masa ni jugak
perut da jadik belon kan?
So kita cuba la selagi terdaya..
sempat ker? ehehe bagi mereka yang masih sempat selamat tu..
jom kite tengok ape yang leh kita try buat eheheeh
read more..

1. Pilih makanan kaya potasium
Potasium dapat membantu menjaga keseimbangan cairan di dalam tubuh, sehingga perut tidak mudah kembung. Ada begitu banyak makanan dengan kandungan potasium yang tinggi, yang bisa jadi pilihan sehari-hari. Di antaranya adalah buah melon, mangga, hingga sayur-sayuran seperti bayam, tomat, asparagus, dan kacang-kacangan.

2. Hindari soda
Minuman juga dapat membuat perut Anda semakin buncit. Jeannie Gazzaniga-Moloo, RD, jurubicara American Dietetic Association, menganjurkan Anda untuk lebih sering minum air putih dan menjauhi minuman berkarbonasi. Sebab, jenis minuman terakhir dapat membuat perut jadi kembung sehingga bentuknya jadi membuncit.

3. Batasi gula
Sebagian orang mengalami masalah dalam mencerna gula buatan, sehingga dapat menimbulkan gas dan gangguan seperti diare, begitu kata Patricia Raymond, MD, ahli gastroenterologi dari Chesapeake. Jika Anda curiga Anda adalah salah satunya, lebih baik kurangi asupan gula dan carilah dalam bentuk yang lebih alami.

4. Antisipasi PMS
Jika Anda cenderung merasa lebih “bengkak” sebelum atau semasa sedang haid, pastikan Anda mendapatkan asupan kalsium dan magnesium yang cukup setiap harinya. Keduanya dapat membantu meredakan gejala PMS (pre-menstrual syndrome), yang salah satunya adalah perut kembung dan buncit.

5. Konsumsi probiotik
Probiotik/ Bakteri “baik” ini dapat dikonsumsi secara teratur dan bisa menjauhkan Anda dari perut kembung dan buncit, kata Gazzaniga-Moloo. Bahkan, konsumsi bakteri “baik” juga dapat membantu wanita dengan gangguan irritable bowel syndrome, yang gejalanya meliputi nyeri perut, kembung, sembelit, serta diare.
Sumber probiotik yang baik misalnya terdapat dalam yoghurt, tempe, kimchee, butter milk, krim asam (sour cream), sourdough bread (roti dari adonan yang difermentasikan hingga asam) dan keju cottage (cottage cheese).

Disamping mengkonsumsi makanan sumber probiotik, kita juga perlu mengkonsumsi makanan prebiotik, yang menjadi nutrisi bagi “bakteri baik”.

http://pulutkuning.wokeyh.com/cegah-perut-buncit/

Senaman Kecilkan Lengan

Lengan terlalu besar tak cantik juga. Lebih-lebih lagi kaum wanita yang mempunyai lengan yang besar.

Jangan tersilap…yang besar tu bukannya otot tetapi ia adalah lemak.

Ya…lemak yang patut di buang.

Jadi, macam mana nak buang lemak di lengan?

Satu-satunya cara adalah senaman. Kita bakar lemak di lengan.

Jangan risau, tak susah pun senaman lengan ni.

Dah bersedia untuk mendapatkan lengan yang cantik? Jom kita mulakan sekarang.

Keperluan: dumbbell 3kg

Langkah 1 – Push Up



Posisikan diri kita seperti gambar di atas. Rehatkan kaki dan lutut kita. Pindahkan berat badan ke tangan kita. Pastikan belakang kita lurus.


Tarik nafas dan perlahan-lahan turunkan badan kita. Tahan selama 3 saat. Kemudian naikkan badan kita kembali ke posisi asal. Hembus nafas dan tahan 3 saat. Ulangi selama 4 minit.


Langkah 2 – Senaman Biceps


Berdiri seperti gambar di atas. Jarak kaki kanan dan kaki kiri sama dengan bahu kita. Rehatkan lutut kita. Pegang dumbbell 3kg kedua-dua tangan.


Tarik nafas dan perlahan-lahan mengangkat dumbbell 3kg hingga ke dada. Kemudian turunkan dumbbell dan hembuskan nafas. Lakukan selama 2 minit.

Langkah 4 -  Senaman Sisi


Berdiri dalam posisi seperti gambar di atas. Pegang dumbbell 3kg kedua-dua tangan. Rapatkan tangan di peha kita.


Angkat dumbbell sehingga tangan kita lurus seperti gambar di atas. Kemudian kembali ke posisi asal. Ulang selama 2 minit. Lakukan dengan perlahan ya.

Langkah 5 – Regangan Triseps


Baring sambil memegang dumbbell. Luruskan tangan ke atas seperti gambar di atas.


Perlahan-lahan bengkokkan siku sehingga dumbbell sampai ke telinga kita. Pastikan bahu kita tidak bergerak. Hanya siku kita yang bergerak. Lakukan selama 4 minit.

http://cara-cara-kuruskan-badan.blogspot.com/p/senaman-kecilkan-lengan.html

7 Tip Diet Ketika Bercuti

 
Adakah anda risau setiap kali ingin bercuti? Risau gagal untuk mengawal selera makan anda. Perasaan risau itu akan lebih dirasai apabila anda tahu destinasi percutian anda kaya dengan pelbagai pilihan makanan yang menarik. Bagaimana untuk anda memastikan anda dapat mengawal semua ini sedangkan anda tahu bahawa makanan-makanan istimewa ini hanya terdapat di lokasi yang anda bakal kunjungi itu sahaja.
Disertakan dibawah 7 tip mudah untuk anda lakukan ketika bercuti;
  1. 1. Minum Banyak Air. Ini adalah langkah mudah untuk anda lakukan. Sebelum anda mula menikmati hidangan, minumlah beberapa gelas air. Air boleh mengurangkan rasa lapar dan secara tidak langsung anda tidak akan terlebih ambil makanan. Perlu diingat bila perut kita kosong, kita akan bertindak untuk mengambil atau menikmati makanan secara berlebihan.
  2. 2. Makan Mengikut Masa. Jika pada kebiasaanya anda mengamalkan makan pada waktu tertentu, pastikan semasa percutian anda melakukan perkara yang sama. Anda mungkin hilang kawalan bila berada dalam keadaan lapar. Ambil buah-buahan sebelum menikmati hidangan juga adalah idea yang baik untuk diamalkan. Buah-buahan ini bukan sahaja mengurangkan rasa lapar malah membekalkan serat yang diperlukan.
  3. 3. Kurangkan Saiz Hidangan Anda.
    Diet bukanlah bererti anda perlu berlapar. Tetapi jika anda mahu terus menjaga diet yang telah anda rancang sebelum ini, anda perlu bijak membuat pilihan. Sebagai contoh anda tahu hidangan istimewa yang bakal anda nikmati itu tidak baik untuk kesihatan anda, jadi kurangkan sedikit saiz hidangan tersebut. Mungkin separuh sudah memadai untuk anda.
  4. 4. Jadi Sedikit Cerewet. Anda perlu tahu bahawa tidak semua makanan yang dihidangkan adalah untuk anda habiskan. Pilihlah makanan yang enak dan istimewa. Mungkin juga anda boleh pilih hidangan yang belum pernah anda rasai. Perlu diingat bahawa anda tidak perlu habiskan atau nikmati kesemua hidangan. Buat pilihan yang bijak.
  5. 5. Pakai Baju Yang Agak Ketat. Agak pelik tip ini. Tetapi secara psikologinya baju yang sedikit ketat ini mampu membuat anda untuk tidak makan secara belebihan kerana anda perlu pastikan perut anda tidak kelihatan ‘buncit’ apabila terlebih isi. Apa yang penting disini ialah cari cara untuk alihkan tumpuan anda dari terlalu fikir soal kenakkan makanan yang ada.
  6. 6. Elakkan Air Berkabonat. Dengan mengelak dari minuman berkarbornat ini, anda mampu untuk mengurangkan kalori harian anda. Seperti yang anda sedia maklum, kandungan gula didalam minuman berkarbonat ini adalah sangat tinggi.
  7. 7. Kurangkan Pilihan. Cara yang mudah untuk anda kurangkan pilihan makanan ialah dengan membuat perancangan terhadap menu anda terlebih dahulu. Agihkan hidangan pilihan kepada waktu yang berbeza. Anda tidak perlu menikmati semuanya serentak.
Secara keseluruhannya percutian adalah sesuatu yang menyeronokkan. Anda boleh pertimbangkan tip-tip yang diberikan. Percutian anda akan lebih bermakna jika anda bijak mengatur perjalanan dan dalam pada masa yang sama masih dalam diet yang telah anda usahakan.

http://kevinzahri.com/blog/health-fitness/7-tip-diet-ketika-bercuti/

Senaman Kuruskan Pipi Tembam

Hai semua sahabat Terbakor, kebelakangan ni banyak kami share tentang petua untuk kuruskan badan kan? Kali ni kami nak share tentang petua kuruskan pipi tembam pulak. Ha, ni ramai yang mengalami masalah serupa. Kadang kadang badan kecik tapi pipi tembam. Teruskan membaca.

 Tutorial Senaman Kuruskan Pipi Tembam - Terbakor

Tips Kuruskan Pipi Tembam

Senaman Pertama
  • Buat mulut nak kiss (yang suka ambik gambo posing macam ni adalah paling mahir buat hoho) then buka mulut besar2 macam nak makan Big Mac mc’d tu..Pastu buat balik mulut kiss tu…Ulang langkah ni laju-laju sampai bahagian rahang rase lenguh dan tegang.
Senaman Kedua
  • Ketapkan bibir (bibir atas dan bawah bawak masuk dalam mulut dan tutup mulut..paham tak?) then same step macam tadi buka mulut tutup mulut..ulang langkah ni dalam 10-20 minit buat sampai lenguh taw. Kalau esok pagi rasa sakit/sengal2 bahagian leher, maknanya korang berjaya buat. berhenti buat dulu sampai tak rasa sakit.bila dah kurang rasa sakit baru sambung buat

Senaman Ketiga
  • Latihan A E I O U berdasarkan mimik muka.
  • Sila bentukkan mulut dan mimik muka semasa menyebut setiap huruf iaitu huruf A, E, I, O, dan U. Sebutkan setiap huruf secaa perlahan-lahan sebanyak 20 kali. Ada sesetengah orang kata, buat dalam masa 2-3 minit. Eloklah mengadap cermin semasa buat senaman mimik muka ni, tapi jangan gelak sebab kuat ketawa boleh menyebabkan pipi jadi tembam dan muka jadi gemuk. Kalau nak ketawa, ketawalah di dalam hati.

Senaman Keempat
  • Amalan Waktu Pagi dan Sebelum Tidur…
  • Amalan ini perlu dilakukan pada waktu pagi dan juga pada waktu sebelum hendak tidur. Tongkatkan siku pada kepala lutut dan tampungkan kedua-dua keseluruhan telapak tangan ke seluruh bahagian muka selama 5-10 minit.

For extravaganza cute and comel punya pipi

Senaman Pertama
  • Kalau tadi pada bahagian muka, sekarang kita ampukan tapak tangan ke bahagian dagu pula. Buat dalam 5-10 minit juga.
http://terbakor.com/2012/11/28/tutorial-senaman-kuruskan-pipi-tembam-terbakor/

5 Minuman Mengurangkan Berat Badan

Kepada yang sedang berdiet, korang harus tahu yang bukan sahaja makanan dapat mempengaruhi berat badan anda, malah minuman juga. Minuman bergula dan bergas sememangnya tidak elok untuk kesihatan dan berat badan korang. Jom kita lihat lima jenis minuman yang dapat membantu mengurangkan berat badan korang. 
5 Minuman yang membantu mengurangkan berat badan - Terbakor
1- Air masak
Pasti ramai yang sudah tahu air masak adalah pilihan terbaik untuk menurunkan berat badan secara berkesan. Jadikan air masak sebagai minuman utama dan sekiranya anda berasa bosan untuk meminum air masak, anda juga boleh mempelbagaikannya dengan menambah hirisan lemon segar, limau nipis, dan juga hirisan tomato untuk menambah sedikit rasa di dalam air tersebut tanpa menambahkan nilai kalori dengan banyak.
2- Jus sayur-sayuran
Jus sayur-sayuran adalah cara terbaik untuk mendapatkan serat dan nutrisi tubuh yang diperlukan sebagai bahan bakar untuk mengurangkan berat badan. Jika anda dapat mencari kandungan sayuran yang bernatrium rendah, ianya adalah lebih baik. Jus sayur sayuran juga mampu membuatkan rasa kenyang tahan lebih lama.
3-Teh yang tidak terlalu manis
Teh hijau telah terbukti untuk membantu meningkatkan metabolisme dan mempercepatkan penurunan berat badan. Masukkan hanya sedikit sahaja kandungan gula kedalamnya dan cuba amalkan. Selain daripada itu, teh juga mengandungi ejen antioksida yang dapat membantu membersihkan tubuh anda daripada racun.
4-Kopi
Secawan kopi pada waktu pagi dapat membantu menahan daripada rasa lapar. Kesan ini adalah hasil daripada kandungan kafein yang ada didalam kopi. Selain itu, kopi juga mampu untuk merangsang thermogenesis, yang berfungsi untuk memanaskan tubuh dan meningkatkan kadar metabolisme. Tetapi perlu berhati-hati, pastikan kandungan gula atau susu yang dicampurkan adalah dalam jumlah yang sedikit untuk mendapat kesan yang terbaik.
5-Susu rendah lemak
Susu merupakan sumber protein yang sangat baik. Selain daripada itu ia juga mengandungi vitamin D dan kalsium yang dapat membantu untuk membina otot dan menjadikan tulang lebih kuat. Tetapi pastikan susu yang anda pilih adalah susu rendah lemak. Sekiranya anda menggunakan susu biasa, hasilnya pasti akan mengecewakan anda. Untuk yang telah gagal dalam berdiet, mungkin cara ini sedikit sebanyak dapat membantu anda untuk mendapatkan berat badan impian anda.
Sumber :  Penpatah Blogspot
http://terbakor.com/2012/09/28/5-minuman-yang-membantu-mengurangkan-berat-badan-terbakor/

Cara Mengelak Perut Boroi / Buncit

Pelbagai senaman

TUBUH kamu akan terbiasa dengan senaman yang dibuat berulang kali. Untuk meningkatkan kadar stamina, kamu perlu mempelbagaikan jenis senaman seperti latihan kardiovaskular dan menguatkan otot abdomen meliputi aspek berlari dan ‘push up’, menaiki tangga dan berjalan kaki sama ada di pejabat ataupun rumah.

Perhati nutrisi

MEMBACA terlebih dahulu label pada makanan yang hendak dibeli adalah penting. Jauhi membeli makanan yang mempunyai lemak tran dan kandungan gula yang tinggi, sebaliknya nikmati makanan yang memiliki serat tinggi serta segar termasuk buah dan sayur, sekurang-kurangnya 3gram (gm) di dalam diet anda.

Pilih kawan

MALAYSIA terkenal dengan sajian makanan yang mampu menggugat selera kamu kerana keenakannya. Maka, kamu perlu mencari kawan yang mempunyai cita-cita sama kerana ia akan memberi motivasi tambahan, selain bersemangat untuk bersaing secara sihat.

Reka sajian

MEMASAK sendiri pastinya lebih berkhasiat dan sihat. Kamu digalakkan memasak dengan cara gril, bakar atau kukus berbanding kaedah menggoreng. Masak dengan menggunakan minyak zaitun atau jagung yang lebih berkhasiat berbanding minyak kelapa sawit jika memiliki bajet lebih.

Gantikan snek harian daripada kuih muih dengan menguyah lobak merah atau batang seleri. Jika berasa loya, hidangkannya bersama roti atau yogurt!.


http://anizyn.blogspot.com/2014/03/cara-mengelak-perut-boroibuncit.html

Makan Banyak Kerana Stress dan Tekanan

Soalan:



Saya pernah mengalami masalah yang teruk dan bagi mengurangkan tekanan saya makan secara berlebihan tidak kira waktu, malam atau siang. Tidak disangka, tabiat saya yang suka makan ketika stres tu berlanjutan hingga sekarang. Ibu bapa risau dengan diri saya. Saya turut bimbang jika perkara ini berterusan ia memberi kesan kepada berat badan saya.

Gadis comel.

Jawapan:

Secara psikologi, apabila seseorang itu Ibu bapa khuatir beri kesan kepada berat badan jika pemakanan tidak sihat mengalami stres, pelbagai kaedah dilaksanakan untuk mengurangkan stres.

Cara individu bertindak balas ke atas stres berbeza dari seorang individu kepada individu lain. Adik menangani stres dengan suka makan. Bagi mengelakkan cara pemakanan yang tidak sihat, adik perlu kurangkan stres.

Adik juga boleh gunakan kaedah pengurangan stres yang lebih positif seperti berkebun dan bersukan. 

Tidak dapat dinafikan apabila cara pemakanan tidak sihat, ia memberi kesan kepada kesihatan tubuh badan. 
Oleh itu, amat penting untuk adik mengamalkan kaedah pemakanan sihat. 

Dari sudut kesihatan, Dr nasihatkan supaya adik jumpa pakar pemakanan kerana ia membabitkan kesihatan dari sudut makanan.

Jawapan oleh Prof Madya Datin Dr Sapora Sipon

http://anizyn.blogspot.com/2014/02/makan-banyak-kerana-stress-dan-tekanan.html
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...