Kegemukan Ikut Peringkat Umur?

Baru ni aku ada cakap pasal gemuk Epal dan gemuk Pear tapi aku sendiri? Hahahaa aku sendiri gemuk buah Epal. Tadi baru aje timbang and yes berat masih tak naik tak turun 51kg saje. Kali ni aku nak share jenis gemuk ikut peringkat pulak mana lah tau ada yang tak tahu? Boleh tambah ilmu kan? Gemuk ini boleh dibahagikan kepada beberapa peringkat umur dari bayi sehingga dewasa.
article 2014064 0CF9F9CF00000578 639 634x671 Kegemukan Ikut Peringkat Umur?

Kegemukan Sewaktu Baby

Biasa terjadi akibat kurangnya pengetahun orang tua tentang keperluan makanan bayi. Kalau baby menangis, mesti kita sendiri fikir ohhh baby tu lapar rupanya padahal belum tentu lapar. Mana lah tahu baby menangis sebab berak ker? Kencing ker? Perut kembung ker? Kurang tepat kalau baby menangis perlu diberikan makanan.

Umur baby sehingga 2 tahun merupakan saat paling cepat terjadi penimbunan lemak namun bukan bermaksud lepas dari dua tahun dah bebas lemak. Bayi gemuk belum tentu sihat malah mungkin bagi kesan negatif? Contoh aku nak bagi, risiko baby kejang lebih banyak terjadi pada baby yang gemuk.

 Kegemukan Ikut Peringkat Umur?

Gemuk Sewaktu Kanak – Kanak

Gemuk zaman kanak – kanak biasanya disebabkan oleh pola pemakanan yang salah dengan kurang aktiviti fizikal. Zaman sekarang dah susah gila nak tengok budak – budak main batu selambut apalagi nak tengok main lompat tali?

Canggih sangat teknologi sampai semua permainan boleh dapat kat dalam rumah. huhu.


Gemuk Sewaktu Dewasa

Gemuk time dewasa terjadi bila banyak lemak terkumpul dalam badan. Logiknya, dah besar duit dah ada, makanan pun boleh beli ikut nafsu sebab MAMPU. Istilah mampu ini merangkumi nafsu terutama pada kaum perempuan macam aku. Kalau boleh, shopping mall tuh aku nak bawak balik rumah. Kahkahkah!

Makin besar makin malas nak bersenam dan penyakit ini selalu melanda mereka yang berusia 30tahun – 50 tahun ke atas. Awas kepada mereka yang berginjak kepada umur 30 tahun. Wuwuwuuu.

P/s: Gemuk ini boleh kurus sebenarnya cuma korang mampu atau tak melawan nafsu dalam diri tuh. Kalau tak mampu, cakap banyak pun tak guna sebab takkan ke mana. Muahahahaaa.

http://penmerah.com/kegemukan-ikut-peringkat-umur/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...