Jenis-Jenis Kegemukan





JENIS-JENIS KEGEMUKAN

Kegemukan adalah dimana berat badan kita melebihi 20 peratus beratus ideal.

Ini berlaku disebabkan kalori yg masuk kedalam badan kita melebihi kalori yang diperlukan. Maka akan penyebabkan berlaku pengumpulan lemak dibahagian bahagian tertentu badan.

Kegemukan individu boleh dikategorikan kepada 3 jenis iaitu :

Gemuk Air
• Badan mengelambir dan lembik disebabkan oleh kandungan air yang tidak diperlukan berlebihan di dalam badan.
• Badan akan terasa cepat letih dan mengah apabila melakukan aktiviti harian.

Gemuk Angin
• Perut terasa sebu adakalanya sukar untuk membuang angin keluar.
• Mudah mendapat sakit kepala.
• Apabila mengambil set ini, akan kerap mengeluarkan angin dan mengalami pening kepala pada peringkat awal.

GEMUK AIR dan GEMUK ANGIN : Picit bahagian lengan tangan, anda akan merasai lengan tangan mengelambir dan lembik.


Gemuk Daging/lemak
• Badan berasa berat dan pejal.
• Mudah penat apabila melakukan tugas harlan.
• Proses penurunan agak lambat berbanding mereka yang gemuk air atau angin ni kerana lemak di dalam badan menjadi tepu dan bergumpal bersama daging.
• Proses penurunan melalui perpeluhan dan mengikut pantang yang disarankan

GEMUK DAGING : Picit bahagian lengan tangan, anda akan merasa pejal dan padat.

Gemuk air dan Gemuk angin mudah untuk turun berat badan tetapi Gemuk Daging mengambil sedikit masa untuk turun. Gemuk Daging berpunca dari lemak yang berkumpul menjadi tepu dan bergumpal bersama daging.

Mcm yg diajarkan kat sekolah la, lemak tepu tu payah la skit nak turun tanpa sit up tapi bg lemak x tepu tu senang je.

Harus diingtkn kadar penyerapan makanan oleh usus bersih adalah 75% berbanding 25% sebelum dcuci.

bagaimana pun ada lg pelbagai cara yang boleh digunakan utk turunkan berap badan ataupun naikkan berat badan.
Ktorg ni tak la pro sgt tp pengalaman mengajar kite dan juga pengalaman org lain yg lebih 10thn....gemuk skrg dh ideal.. yay!


Kategori Gemuk

1. Gemuk bentuk badan epal (android obesity pattern)

Jenis ini dikenali sebagai kegemukan kawasan perut. Kandungan lemak di sekitar organ boleh menyebabkan pelbagai kelainan metabolik seperti gangguan toleransi glukosa, diabetes, kadar kolesterol dan trigliserida meningkat serta hipertensi.

2. Gemuk berbentuk pear (gynoid obesity pattern)

Jenis ini dikenali sebagai kegemukan di kawasan pinggul dan peha. Umumnya berlaku di kalangan wanita.


Pantang larang

Elak minuman yang berkafeina seperti kopi dan Nescafe serta minuman bergas.
Makanan yg berminyak dan berlemak.
Amalkan diet yg seimbang..
Diet bukannya jgn mkn nasi...berlapar etc.. tp diet maksudnya mengambil setiap kandungan karbohidrat, protein, Vitamins & Mineral dgn seimbang dong!


http://www.myjuliaes.com/2009/12/jenis-jenis-kegemukan-kegemukan-adalah.html

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...